
Biedrība “Latvijas Biznesa Eņģeļu Tīkls” (LatBAN) ir izsludinājusi pieteikšanos uz maija Investīciju sesijas atlases posmu līdz 1. maija plkst. 23.59. Atlases laikā tiks noteikti labākie projekti, kas klātienē Investīciju sesijā tiksies biedrības biedriem – biznesa eņģeļiem, kuri var palīdzēt realizēt projekta vadības biznesa ieceri.
„Projekta idejas autors spēj ilgstoši un detalizēti stāstīt, kādas ir konkrētā produkta priekšrocības, kāpēc tas ir labāks par citiem, līdzīgiem ražojumiem, bet tikai biznesa līderis spēs pārliecināt un paskaidrot investoram, kā ar šo produktu var gūt peļņu. Tieši tas interesē investoru – kā nopelnīt? Pie investora jādodas ne tikai ar produktu/pakalpojumu, bet arī ar skaidru vīziju, kā ar to pelnīt,” uzskata LatBAN izpilddirektore Aiga Kalbjonoka.
Tieši tāpēc šoreiz savā pieredzē dalās viens no atlases posma ekspertiem un biedrības biedriem – Kaspars Vanags, kurš vērtē projekta „klienta sasniegšanas / ietekmēšanas un pārdošanas” bloku.
Kāpēc ir svarīgi domāt par produkta / pakalpojuma pārdošanu jau sākuma stadijā?
Es neredzu, kāda ir jēga domāt par produktu, ja tu nezini, kam un kā to pārdot. Ja nu vienīgi produkts ir hobijs, kuru vēlies vienkārši veidot un pilnveidot. Ja mērķis ir pelnīt naudu, tad jāsāk detalizētu tirgus izpēti, lai radītu ideālu produktu patērētāju vajadzībām.
Kā veiksmīgākos piemērus varu minēt Iphone, kurš līdz niansēm ir izpētījis klientu vajadzības, padarījis savu produktu tik pieprasītu, ka klienti ir gatavi stāvēt rindā divas dienas, lai būtu vieni no pirmajiem, kas savā īpašumā iegūst jaunāko iphone modeli. Kā otrs ir izcils virālā mārketinga piemērs, filma „The Blair Witch Project”. Filmas autori tās veidošanai ieguldīja 22 000 dolāru, savukārt nopelnīja 250 miljonus. Šis ir izcils piemērs, kā ar minimāliem resursiem var sasniegt maksimālu rezultātu.
Galvenais biznesa uzdevums ir piesaistīt klientu, ja produkts ir veidots balstoties uz izpētītām klientu vajadzībām, tas pats sevi pārdos, ja produkts pamatos ir slikts, neviena mārketinga stratēģija viņu neizglābs.
Cik liela loma, pēc jūsu domām, projekta veiksmīgā attīstībā ir pareizai pārdošanas stratēģijai?
Pareiza pārdošanas stratēģija ir ļoti būtisks un neatņemams projekta veiksmīgas attīstības faktors, ļoti svarīgi saprast, kā un kādā mērā produktu pārdot un cik tas izmaksās. Bieži vien jauno projektu izveidotās stratēģijas ir pārāk optimistiskas. Projektu vadītājiem ir priekšstats, ka pēc viņu produkta klienti stāvēs rindā, bet izpētīta pamatojuma šādai prognozei nav.
Kas ir biežāk pieļautās kļūdas, kuras esat novērojis, vērtējot projektus?
Liela daļa jauno projektu koncentrējas galvenokārt uz produktu, kas bieži vien ir apsēstība ar ideju, un produkta nepieciešamība beidzas ar tā izgudrotāju vai arī šauru cilvēku loku. Tāpat starp pieļautajām kļūdām varētu minēt to, ka netiek pētīts reālais tirgus.
Runājot par jēdzienu „mārketings”, jāatceras, ka tas neaprobežojas tikai ar logotipu, bukleta izstrādi un ierakstu facebook. Lielākoties mārketinga pamatelementiem netiek pievērsta īpaša uzmanība, bet pavirši aizpildīta nodaļa ķeksīša pēc.
Kam jūs ieteiktu pievērst uzmanību projektiem, domājot par pārdošanu?
Klientiem tiešām vajadzīgu produktu ir grūti radīt, nepārzinot un neizpētot to vajadzības. Pirms sākt produkta radīšanu un ražošanu, ir jānoskaidro, kas patērētājam ir vajadzīgs, ir jāveido šo vajadzību risinājumi. Līdz ar to pārdošana būs salīdzinoši vieglāka un neveidosies situācija, kad produkts ir radīts un tikai tad tiek apzināti tā potenciālie pircēji. Šāda darbību secība pārdošanu padara par gandrīz neiespējamu.
Svarīgi atcerēties, ka zaudējumi, kas var rasties sākuma stadijā, ir nesalīdzināmi mazāki par tiem, kas rodas, cenšoties realizēt nevienam nevajadzīgu produktu. Ja tu atklāj, ka jāj uz beigta zirga, kāp nost! Galu galā ir jāatbild sev uz jautājumu, vai vēlies ražot to, kas patīk, vai vēlies pelnīt!
Kas ir veiksmīgākais piemērs, kāds LatBAN ir prezentēts?
Veiksmīgākais projekts, kura pārdošana mani pārliecināja, bija Ņikitas Haļavina vadītais projekts ‘Antichat.me’, kas sākotnēji ar pašu produktu nepārliecināja, taču argumentācija un piedāvājums viņam palīdzēja pārdot gan sevi, gan projektu. Viņš izpētīja, kādas ir cilvēku vēlmes un kā tās apmierināt. Nikita atklāja, ka cilvēkiem patīk komunicēt čatos un ka liela daļa vēlētos to darīt pilnīgi anonīmi, tomēr šādu opciju līdz šim neviens nepiedāvā. Šajā punktā viņš uztvēra biznesa iespēju, pēc tās bija acīmredzams pieprasījums, kurš turpina augt.
Jauno biznesa projektu autori aicināti pieteikties uz maija Investīciju sesiju līdz 1. maija plkst. 23.59. Mājaslapā www.latban.lv aizpildot pieteikuma anketu privāto investoru platformā Gust.
Visi pieteikuma iesniedzēji tiks aicināti uz atlases posmu klātienē 6. maijā. Seši labākie projektu vadītāji tiks aicināti uz tikšanos ar investoriem klātienē Investīciju sesijā 26. maijā. Savukārt projekti, kuri nekvalificēsies uz Investīciju sesiju, saņems eksperta vērtējumu, kurā tiks aprakstītas projekta vājās puses un veicamie uzlabojumi. Īstenojot rekomendētos uzlabojumus, projekts ir aicināts startēt atkārtoti un no jauna pretendēt uz iekļūšanu LatBAN Investīciju sesijā.